dilluns, 20 d’octubre del 2014

Còmics que retraten una guerra. Fotografies que dibuixen Afganistan


Ho reconec, vaig escollir el llibre per la portada. I això no es fa. Però el vaig veure allà posat sobre la lleixa esperant-me i no em vaig poder resistir. Una combinació de dibuix i fotografia en impacta a més d'un. Aquest un, era jo. “The Photographer” ja atrapa des de la primera pàgina, on es veu, el protagonista dibuixat i la seva aventura, la que explicarà el llibre, fotografiada: una mirada intensa d'un afganès, tapat i amb el seu fusell al costat. Fotografia i Afganistan, massa temptador per no posar-s'hi. 

1986, i Didier Lefèvre deixa el seu dia a dia de fotògraf a París per unir-se a una expedició que li canviarà la vida. Marxa a fer fotografies a Afganistan per Metges sense Fronteres. Acompanyat per personal sanitari ja expert en el terreny, el seu objectiu és documentar l'estada allà i la feina dels membres d'aquesta ONG. Res serà igual. Hi tornarà vuit vegades més, fins el 2006, per retratar la cara més amarga i més amable d'un país cicatritzat per les guerres. 

“The Photographer” descriu un país fins llavors desconegut. Haurien de passar forces anys, caure les torres bessones i part del Pentàgon perquè aquest país àrab estigués en el punt de mira mundial. A finals dels vuitanta però, els afganesos lluitaven contra l'exèrcit soviètic, molts no sabien ni per què, altres no sabien ni que hi havia una (altra) guerra, i la majoria n'estaven cansats, fos la guerra fos. Entre mig, camins minats, refugis més o menys agradables, cultures diferents, altres idiomes, olors i vistes. I les víctimes de la guerra. Experiències en general. Totes elles descrites en dibuix i en fotografia, un encert de Lefèvre

No és un còmic, ni tampoc un recull fotogràfic. És una mescla genial de les dues coses que fa que atrapi a l'instant, no cal ser aficionat al còmic, ni a la fotografia. Cal ser curiós. La barreja i el pas de dibuix a imatge i viceversa li dona forma dinàmica a la història personal de Lefèvre. Una, ajuda a imaginar, l'altre, ajuda a comprendre el que va veure ell. Muntanyes, valls, viatges, camins, tribus, mercaders, poblets. Afganistan vist amb uns ulls diferents dels que ens han venut els mitjans de comunicació. Afganistan vist amb els ulls de Lefèvre. 

Les seves fotografies acabaran en diversos mitjans de comunicació de referència, entre elles Life. Però Lefèvre té necessitat d'explicar amb paraules les seves imatges congelades en un carret i d'aquí neix “The Photographer”, que no existiria sense l'ajut d'Emmanuel Guibert, il·lustrador, i Frederic Lemercier, dissenyador gràfic. Entre els tres li posen vida, color, dibuix i fotografia al primer viatge de Lefèvre a Afganistan, un país víctima, tant dels tòpics que ens han arribat dels últims temps, com de les guerres viscudes. Aquestes últimes, poca gent les pot aturar, els tòpics es combaten amb lletres, llibres i cultura. I poca gent ho sap, però es pot combatre amb fotografia i amb còmics. I fins i tot, amb els dos mesclats. Ens agrada. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada