dijous, 7 de juny del 2012

Moltes preguntes i una missió impossible



En un món de la comunicació en crisi on tot són desaparicions de mitjans i retallades de personal, l’aparició d’un mitjà nou sempre és benvinguda. I si al darrera hi té un gran mitjà amb cert prestigi, doncs millor que millor. Aquest és el cas del Hufftington Post, que avui estrenava la seva versió en castellà. Sota la direcció de Montserrat Domínguez, i amb Prisa al darrera, ens arriba aquest portal amb el suposat segell de tenir una nova concepció de la comunicació. El Hufftington Post va néixer a Chicago el 2005, curiosament com a arma dels conservadors per fer fora a Bill Clinton. Ara però, és un tòtem pels progressistes de tot el món. 

La gràcia del HuffPo és que hi podia participar tothom, estava fora dels grans conglomerats comunicatius i donava notícies curioses fora de l’agenda dels altres mitjans. El Huffington per tant, era diferent. Quelcom fresc. 

Avui arribava per tant, el mitjà per els hispano parlants. L’expectació dins el món de la comunicació era gran. Una mica, salvant les distàncies, de l’esperança que va aixecar en el seu moment a Catalunya el diari ARA. El Hufftington és un projecte amb una bona marca al darrera, consolidada als Estats Units; però en el nou portal també hi ha PRISA, i per tant, de frescor, res de res. L’imperi de Polanco i companyia fa anys que domina, o intenta dominar el mercat comunicatiu. Així que ja de sortida, el Huffington no té l’independència que se li suposa. I coneixent els números de Prisa els últims anys, sembla que és la última carta del conglomerat per no acabar d’enfonsar-se. Veurem si ho aconsegueix, però el Hufftington ja neix sobre arenes movedisses

La frescura que aportava el diari americà és que els seus continguts els donava gent del carrer, i ho feien absolutament de forma gratuïta i per amor a l’informació i/o a l’opinió. Aquest fet li va comportar fortes critiques ja que és el de sempre: pot qualsevol persona informar d’un fet o donar la seva opinió sobre algun tema? Jo personalment no opino de temes sanitaris perquè no sóc metge. És només un exemple. Les condicions laborals són acceptables? Un altre pregunta que els treballadors dels mitjans (i tothom) ens hauríem de plantejar. 

L’altra punt negre que ha arrossegat ja des del primer dia ha estat el seu disseny. En un món comunicatiu on cada cop és més important l’imatge que la lletra, el diari ha estrenat la seva portada amb un muntatge digne de ser comentat. De fet, ha estat un dels temes més criticats a Twitter. La seva portada era d’un disseny més que lamentable, possiblement creat amb Paint. Un insult als dissenyadors gràfics. Han estat els nervis del primer dia o serà la seva línia habitual?

El problema que també tindrà aquest diari virtual des del seu naixement és per a qui ha nascut. En un mercat tan competitiu com l’espanyol, el Hufftington tindrà una audiència fidel? Potser arrossegarà als lectors de Público, però ja sabem com li va anar al diari de Mediapro. Amb el HuffPo hi haurà menys despesa al ser només digital, però d’on sortiran els ingressos?

Nou portal i noves esperances però al darrera els de sempre. Prisa i companyia. Hi escriuen Rubalcaba, Álex de la Iglesia o Fernando López Aguilar. També González Pons. Serà independent, fresc i  proper al ciutadà com ho ha estat el Huffington americà? El temps ho dirà però em sembla que aquests adjectius al panorama comunicatiu espanyol són difícils d’agregar a un mitjà. Si li afegim un disseny horrorós, el projecte esdevé missió impossible.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada